Enige weken geleden heeft Melk, je kan zonder een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie. Campina maakt reclame voor haar nieuwe kazen en gebruikt hiervoor de leus “100% natuurlijk”. Melk, je kan zonder! vond dit misleidend, aangezien zowel het productieproces van zuivel als de consumptie door mensen daarvan verre van natuurlijk is.
Helaas heeft de RCC besloten de klacht af te wijzen, omdat volgens hen voldoende duidelijk is gemaakt dat de uitspraak ‘100% natuurlijk’ slaat op de samenstelling van het product. Dat het consumeren van zuivel van een ander zoogdier en het productieproces van kaas niet natuurlijk is doet hier volgens de RCC niets aan af.
Melk, je kan zonder betreurt de beslissing van de RCC maar hoopt dat de klacht mensen aan het denken heeft gezet over het gebruik van zuivel. Met alle lekkere alternatieven is het gebruik van zuivel niet nodig en kan de melk van koeien weer naar voor wie het bedoeld is: de kalfjes.
Melk, je kan Zonder! is een campagne van de Nederlandse Vereniging voor Veganisme (NVV) en is opgezet naar aanleiding van de overheersende reclames vanuit de zuivelindustrie die met miljoenen aan Europese subsidies worden gefinancierd. Door middel van de campagne, een website en een animatie wil de NVV het beeld dat vanuit de zuivelindustrie aan de consument wordt voorgeschoteld ontkrachten. De NVV is van mening dat de zuivelindustrie met idyllische plaatjes een sprookjeswereld voorschotelt aan de consument en wil met de campagne de juiste informatie verschaffen, de sprookjes ontkrachten en de consument kennis laten maken met de plantaardige alternatieven.