Je hebt besloten dat je geen zuivel meer wilt gebruiken, maar hoe doe je dat? Hieronder een stappenplan met tips. 

Stap 1: Waarom zuivelvrij?

Bedenk voor jezelf waarom je het belangrijk vindt om geen zuivel meer te gebruiken. Is dit vanwege het gebruik van dieren, het milieu, je eigen gezondheid, de wereldvoedselproblematiek of misschien wel allemaal? Als je je beweegredenen helder voor ogen hebt, zal het gemakkelijker zijn zuivel te laten staan. Ook maakt dit het eenvoudiger om vragen van anderen over je nieuwe eetpatroon te beantwoorden. Misschien motiveer je zelfs wel mensen om met je mee te doen!

Stap 2: Dág koemelk, yoghurt en kaas!

Maak je laatste melkpakken of andere zuivel op (of geef ze weg) en koop geen nieuwe meer. Wil je wel graag melk blijven drinken of bijvoorbeeld kaas blijven eten? Dan is het nu tijd om de verschillende plantaardige alternatieven uit te proberen! In elke supermarkt zijn er verschillende plantaardige melken te koop. Maar er is ook hazelnoot-rijstmelk, haveryoghurt met bosbessensmaak, vegan kaas voor op de pizza, of plantaardige koffiemelkpoeder. Het kan allemaal.

Er zijn steeds meer zuivelvrije producten te koop, zoals:

Stap 3: Herken de schuilnamen van zuivel

Zuivel zit in veel producten verstopt onder verschillende namen. Bijvoorbeeld in koekjes en sauzen. Omdat veel mensen lactose en melkeiwit niet kunnen verdragen, moeten alle ingrediënten die van melk afkomstig zijn dik gedrukt op de ingrediëntenlijst staan. Zo zie je snel of er iets van zuivel in zit. Steeds vaker staat op het product vermeld of het geschikt is voor veganisten. Dat is natuurlijk helemaal fijn. Ook zijn er websites waar je kunt nagaan of producten compleet plantaardig zijn, zoals de Vegan Wiki en Gewoon Vegan, en is er bijvoorbeeld de app Plenty waarin je producten kunt opzoeken. Er is keuze genoeg!

Deze ingrediënten komen van melk:

  • Boter (-concentraat, -olie, -poeder)

  • Caseïne en caseïnaat

  • Melk (-eiwit, -vet, -suiker, – zout, -poeder)

  • Nisine

  • E234

  • Wei (-poeder)

  • Wrongel

Deze ingrediënten komen niet van melk:

  • Cacaoboter

  • Melkzuur

Stap 4: Leer koken zonder zuivel

Vervang in een recept het zuivelproduct door een plantaardig alternatief óf zoek naar recepten die sowieso al helemaal plantaardig zijn. Bij recepten met koemelk of yoghurt kun je in principe elke plantaardige melk of yoghurt gebruiken. Kies een plantaardige melk of yoghurt die past bij het recept qua smaak (zoet/ongezoet) en structuur. Het opschuimen gaat beter met soja- of amandelmelk dan met rijstmelk. En voor een hartige saus neem je geen gezoete sojamelk.

Stap 5: Eten buiten de deur

Als je bij andere mensen gaat eten of uit eten gaat, is het handig om de kok van tevoren te informeren, tenzij je naar een restaurant gaat met plantaardige opties. Hiervan komen er gelukkig steeds meer. De meeste restaurant-koks zullen er geen probleem van maken en het juist een leuke uitdaging vinden. Als je bij iemand thuis gaat eten, kan dat wellicht anders zijn. Je kunt dan voorstellen samen te koken of samen een recept te kiezen. Ook kun je zelf een gerecht meenemen en dat uiteraard iedereen laten proeven.

  • Ken je weinig mensen die met veganisme bezig zijn? Ontmoet ze op evenementen. Kijk bijvoorbeeld in de kalender van Vegan Events. Het is altijd leuk om mensen te ontmoeten en om recepten uit te wisselen!

  • Ontdek welke restaurants bij jou in de buurt vriendelijk zijn voor mensen die geen zuivel eten op VeganFriendly.nl

Stap 6: Geef het door (en je gerechten)!

Je leeft nu helemaal zuivelvrij, gefeliciteerd! Je hebt nu de mogelijkheid anderen te inspireren om ook zuivelvrij te eten. Dit doe je eigenlijk al doordat je mensen laat zien en proeven hoe lekker en eenvoudig plantaardig eten en drinken kan zijn. Waarschijnlijk krijg je regelmatig vragen over je keuzes. Dit is een mooi moment om mensen te informeren en jezelf te verdiepen in andere producten waarvoor dieren worden gebruikt. Waarom zou je immers geen koe willen laten exploiteren en doden, maar een ander dier wel? Wat is de impact op dieren, klimaat en de omgeving en zijn er bewustere keuzes te maken?

Bonus: Ontdek de vegan wereld!

Je kan nog meer betekenen voor dieren, het milieu, je eigen gezondheid en de wereldvoedselproblematiek. Dat kan door veganistisch te leven. Op de website van de Nederlandse Vereniging voor Veganisme lees je hier meer over. Ontdek de vele voordelen en daag jezelf bijvoorbeeld uit om 30 dagen lang veganistisch te leven met de VeganChallenge.