Janneke van der Meulen

Welke sport doe je?
Ik ben heel erg allround bezig al kennen de meeste mensen mij als roeister. Tot voor de Olympische Spelen in Rio zat ik in het Nederlands roei team, ik heb EK’s, WK’s en Wereld Bekers gestart. Ik had een NOC*NSF A-status. Inmiddels ben ik veel aan het hardlopen, mountainbiken, racefietsen en squashen. Ook ben ik zeer regelmatig in het krachthonk te vinden en ga ik iedere week naar pilates les en onderhoud ik mijn ergometer-skills. Hoe het met roeien gaat lopen weet ik nog niet precies maar er zijn plannen! Ik kom net terug van een fietswedstrijd op het strand en door de duinen. Dat was echt zo ongelooflijk gaaf! Komende jaar wil ik vooral erg veel verschillende dingen blijven doen. Ik wil de 5km graag onder de 20 minuten lopen. Mijn PR is nu 20:27. En iedere week winnen aan absolute kracht.

Hoe lang ben je al veganist? Waarom?
Het was bij ons thuis eigenlijk altijd eten wat de pot schaft waarbij dierlijke producten iedere maaltijd aan bod kwamen. In 2011 kreeg ik het boek “Dieren eten” van Jonatahn Safran Foer van een vriendin en dat boek heeft me als vegetariër wakker geschud. Al snel las ik honderden boeken en artikelen en keek talloze informatieve filmpjes en documentaires over dit onderwerp.
Inmiddels kan ik geen lekkerder, logischer, gezonder en beter ‘dieet’ vinden. Het klopt. Een veganistisch dieet met de focus op heel erg veel vers fruit, bladgroen en kruiden, aangevuld met volkoren granen, bonen en linzen laat mij optimaal presteren. Ik hou van die win-win. Ik hou van efficiëntie. Als ik aan de start van een wedstrijd sta, doe ik er in die paar minuten alles aan om (met mijn team) te winnen; maar al die duizenden uren daaromheen streef ik naar een win-win.

Wat is de prestatie waar je het meest trots op bent?
Dat heeft een kleine inleiding nodig: Ik vond melk vroeger heerlijk. Ik dronk het het liefste de hele dag door. Mijn twee ooms hebben beide een melkveehouderij. Melk, vers van de tap, daar kon je mij s nachts voor wakker maken. Lekker en gezond toch?! Heel langzaam kreeg ik allemaal vage klachten waar de dokters totaal geen raad mee wisten. Ikzelf had ook totaal geen idee. Toen op een gegeven moment mijn haar begon uit te vallen bleek dat ik nog maar een HB had van 3,7. Ik had dus nauwelijks nog rode bloedlichamen. Zeer zware bloedarmoede. De artsen hebben me binnenstebuiten gekeerd en mij 3 grote zakken bloed geïnjecteerd maar konden niet verklaren hoe dit toch had kunnen gebeuren. Ik was inmiddels 18. De rest van het bloed moest ik aanmaken met ijzerpillen. Ik las de bijsluiter en daarin stond dikgedrukt: “Innemen met vruchtensap of water. Niet innemen met melk(!).” Ik dook de literatuur in en ontdekte al snel dat zuivel de opname van ijzer blokkeert. Geen dokter die hierover ook maar een woord had gerept of geroerd. Er is tijdens al die onderzoeken geen enkele vraag gesteld over mijn leef- en dus eetgewoonten. Daar lag ik dan in het ziekenhuis met mijn zogenaamde goede gezonde gedrag. Meer dood dan levend. Dat ik al die kennis nu via mijn boeken en website mag delen daar ben ik trots op.

Maar, waar haal je je proteïne vandaan?!
Wanneer denk je dat de mens het snelste groeit? Als baby! Met borstvoeding! Veel mensen denken dat borstvoeding voor 30/40% uit eiwitten bestaat. Echter, uit onderzoek blijkt dat moedermelk slechts 0.9 tot 1.2 gram eiwit per dL bevat, 3.4 [J1] gram vet per dL en soms wel 9 gram melksuiker per dL. Mijn focus ligt dus nu al volgroeid volwassene juist op vers, biologisch en voldoende calorieën en niet op eiwitten. Ik eet heel veel fruit, bladgroen, kruiden, groente, mais aangevuld met linzen, kikkererwten, edamame boontjes, zeewier en zoete aardappel. Eiwitten komen blijkbaar voldoende binnen want ik zit nu in een krachtblok en ik word iedere week sterker. Hard trainen, voldoende eten en goed rusten is mijn recept voor sterkere spieren.

Wat eet je voor een training/voor een wedstrijd?
HHeel veel fruit, 80% rauw ongeveer. In de zomer soms wel 100%. Wat het precies is verschilt een beetje per seizoen. Ik geloof dat als je energie en leven wilt hebben, je energie en leven moet eten. Dus vers, biologisch en plantaardig. Daarnaast iedere cel in je lichaam functioneert het beste op suiker (glucose), dus eet ik veel fruit waaruit mijn lichaam de goed kan opnemen.

Wat is je tip voor aspirerend vegan sporters?
Blijf altijd hongerig naar nieuwe informatie in combinatie met logisch nadenken. Hoe meer kennis je namelijk hebt, hoe makkelijker het is zelf verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen lijf, leven en dus gezondheid. Zorg iedere dag, ieder moment voor je eigen lichaam alsof het de baby van je aller beste vriend is. Hoe gezonder je leeft, hoe gezonder je denkt, hoe beter je je voelt en hoe meer je resoneert met het geluk. Oja en eet heel veel biologisch fruit! Win-win!

Janneke van der Meulen

OVER DE DIERENOVER DE DIEREN

OVER DE DIEREN

en hun jongen

ZONDER ZUIVELZONDER ZUIVEL

ZONDER ZUIVEL

voor gezondheid!

WAT EET/DRINK IK DAN?WAT EET/DRINK IK DAN?

WAT EET/DRINK IK DAN?

Alternatieven op een rijtje

PERSOONLIJKE VERHALENPERSOONLIJKE VERHALEN

PERSOONLIJKE VERHALEN

Lees hier ervaringen van anderen

  • Steun onze campagne voor de promotie van mens-, dier- en milieuvriendelijke zuivelalternatieven!  Steun onze campagne

    by