Vitamine B12

Wat doet het in je lichaam?

Vitamine B12 heeft belangrijke functies in ons lichaam. Vitamine B12 speelt een rol in verschillende stofwisselingsprocessen en de aanmaak van nieuwe cellen. Vitamine B12 is dus belangrijk voor alle nieuwe cellen, maar symptomen van een tekort zie je vooral in de cellen die zich snel delen, zoals rode bloedcellen. Verder is vitamine B12 belangrijk voor de werking van het zenuwstelsel. [1]

Hoeveel heb je nodig?

Van vitamine B12 heb je slechts een kleine hoeveelheid nodig, omdat het efficient door het lichaam hergebruikt wordt en voor een lange tijd kan worden opgeslagen. [1]

Hieronder vind je een overzicht van de adequate inname van vitamine B12, in microgrammen, per leeftijd en geslacht:

1-3 jaar 4-8 jaar 9-13 jaar 14-70 jaar >70 jaar zwanger/borstvoedend
man 0,7 1,3 2 2,8 2,8
vrouw 0,7 1,3 2 2,8 2,8 3,2/3,8
Factoren die de opname van vitamine B12 beïnvloeden

De belangrijkste reden voor een tekort aan vitamine B12 is een verslechterde opname. De opname van vitamine B12 vindt plaats aan het eind van de dunne darm. In de maag echter, wordt de vitamine gebonden aan een eiwit dat Intrinsic Factor wordt genoemd. Door dit eiwit is het in de dunne darm mogelijk om de vitamine in het bloed op te nemen. Een chronische maagontsteking of een gedeeltelijke maagverwijdering zijn belangrijke oorzaken van tekorten. Ook coeliakie patiënten (mensen met een gluten intolerantie) hebben kans op een verlaagde opname, door een verminderde werking van de dunne darmwand. [1]

Welke voedingsmiddelen bevatten Vitamine B12?

Van nature bevatten alleen dierlijke voedingsmiddelen vitamine B12. Vitamine B12 wordt vaak toegevoegd aan sojamelk en andere plantaardige melken. Op de verpakking wordt altijd vermeld of vitamine B12 is toegevoegd, bij de ingrediënten, maar ook vaak op de voorkant van de verpakking.

Vitamine B12 is vooral plantaardig te vinden in supplementen. Via deze link vind je een lijst met supplementen die plantaardig zijn.

Kun je teveel of te weinig binnenkrijgen en wat kunnen de gevolgen zijn?

Een vitamine B12 tekort kan zeer ernstig zijn. Het komt echter niet vaak voor. Een tekort aan vitamine B12 kan leiden tot bloedarmoede en neurologische klachten. Voor mensen die een verminderde opname hebben of geen dierlijke producten gebruiken is het belangrijk om vitamine B12 supplementen te gebruiken.

De kans op nadelige gevolgen van te veel vitamine B12 is heel klein. Er zijn geen ongewenste effecten bekend bij mensen die langdurig te veel vitamine B12 innamen. Het lichaam zorgt ervoor dat er niet te veel vitamine B12 uit het maagdarmkanaal in het lichaam wordt opgenomen. [1][2]

Bovendien reguleert het lichaam zelf de opname van vitamine B12, afhankelijk van de ingenomen hoeveelheid. Bij een inneming van 1 microgram wordt ongeveer 50% geabsorbeerd; bij een inneming van 25 microgram slechts circa 5%. [1] Een hoge dosering is daarom niet effectiever dan een lagere dosering.

Literatuurbronnen

[1] http://www.gezondheidsraad.nl/sites/default/files/0304nr.pdf

[2] http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vitamine-b12.aspx

OVER DE DIERENOVER DE DIEREN

OVER DE DIEREN

en hun jongen

ZONDER ZUIVELZONDER ZUIVEL

ZONDER ZUIVEL

voor gezondheid!

WAT EET/DRINK IK DAN?WAT EET/DRINK IK DAN?

WAT EET/DRINK IK DAN?

Alternatieven op een rijtje

PERSOONLIJKE VERHALENPERSOONLIJKE VERHALEN

PERSOONLIJKE VERHALEN

Lees hier ervaringen van anderen

  • Steun onze campagne voor de promotie van mens-, dier- en milieuvriendelijke zuivelalternatieven!  Steun onze campagne

    by