Tom Zwarts

Welke sport doe je?

Ik heb ik mijn leven veel verschillende sporten gedaan. De sport waar ik het meest mee bezig ben geweest in mijn leven is MMA, oftewel Mixed Martial arts.

 Na een aantal blessures in o.a mijn schouder, enkel en onderrug ben ik me meer gaan focussen op het versterken van deze onderdelen door het doen van krachttraining. Ik ben op dit moment ongeveer 5 tot 6x per week bezig met CrossFit.

Hoe lang ben je al veganist? Waarom?

Ik ben nu ongeveer 2,5 jaar veganist. De gedachte hierachter begon eigenlijk al veel vroeger. Op mijn 15e had ik besloten om geen vlees meer te eten. Dit om ethische overwegingen. Ik zag de noodzaak niet om dieren dood te maken voor je eigen plezier als je ook iets anders kon eten. 

Rond mijn 19e ben ik begonnen met werken op een sportschool en daar kwam de indoctrinatie dat je niet goed kon presteren zonder dierlijke producten. Vooral vis en kwark waren ‘essentieel’ voor goede prestaties. Maar ook heel af en toe vlees was volgens de wetten van de fitness onmisbaar.

 Pas toen ik Cilla (founder van squatcilla.nl) tegenkwam en een relatie met haar kreeg, kwam ik op het punt dat ik weer ethisch ging nadenken over mijn consumptiegedrag.

 Jaren later moest ik voor mijn werk op een reclamebureau naar Kaapstad in verband met een opdracht. Daar kwam ik een styliste tegen die een veganistische levensstijl had. Ik dacht op dat moment dat ik als vegetariër goed bezig was op het gebied van dierenwelzijn, maar zij ging nog een stap verder. Ze at helemaal geen dierlijke producten en vertelde mij waarom en hoe zij dit zag. Daarnaast zette ze zich in voor o.a. honden die in de Townships daar -de armste gedeeltes- werden gefokt voor hondengevechten.

 Wat ze deed was daar naar binnen gaan om puppy’s die daar gefokt werden te redden van een leven als vechthond. Ik vond het zo inspirerend hoe zij in het leven stond dat ik het thuis tegen Cilla vertelde. Aan de hand daarvan besloten we om voor onszelf een 10 day vegan challenge te doen. Dit ging zo goed en makkelijk dat we nooit meer terug zijn gegaan.

Wat is de prestatie waar je het meest trots op bent?

Ik heb van jongs af aan al aan sport gedaan. Van squash tot American Football en van vechtsport tot krachttraining. Ook was ik een tijdlang werkzaam bij een sportschool, en deed zelf fanatiek aan fitness. Ik kreeg veel informatie om mijn oren van de ‘specialisten’ op de gym. Over training, voeding en het combineren hiervan. Ik was heel lang vegetariër maar besloot op dat moment om weer vis te eten. Daarnaast nam ik allerlei supplementen zoals BCAA’tjes (aminozuren), pre-workouts, post-workouts, eiwitrepen… noem maar op.

 Op dit moment ben ik weer bezig met krachttraining, maar nu op een hele andere manier. Niet meer in de fitness, maar met CrossFit. En niet meer met eiwitpoeders, vis en rare supplementen maar met groente, peulvruchten en fruit.

Ik ben niet snel tevreden en ben nog lang niet op het niveau waar ik wil zijn maar merk wel dat mijn krachttoename, spiermassa en uithoudingsvermogen vergeleken met de periode waarin ik al die ‘troep’ nam veel sneller vooruit gaat. Deze verandering in leefstijl en de prestaties die ik daarmee behaal ben ik het meest trots op!

Maar, waar haal je je proteïne vandaan?!

Haha, proteïne, of eiwitten. Het is zo geïndoctrineerd dat we denken dat dit het belangrijkste nutriënt is om gezond te leven. Of je nou een fanatieke sporter, een gemotiveerde bankhanger of een spelend kind bent. Eiwitten is een nutriënt waar iedereen zich druk over maakt. Maar een tekort loop je alleen op als je te weinig eet.
 Een sporter eet over het algemeen sowieso al meer dan de gemiddelde persoon. De proteïne inname is daarbij dus ook hoger dan de gemiddelde persoon. Waar ik mijn eiwitten vandaan haal is dus een goed gevarieerd en uitgebalanceerd dieet.

De eiwitten die ik consumeer zitten in bonen, soja yoghurt, tempéh, noten, broccoli en zelfs in het fruit dat ik eet. Aangezien het lichaam maar een bepaalde hoeveelheid eiwitten per maaltijd effectief kan opnemen is het plannen van je eiwitconsumptie veel belangrijker dan zoveel mogelijk eiwitten eten.

Wat eet je voor een training/voor een wedstrijd?

Het ligt een beetje aan wat er op het programma staat. Is de training meer cardio gericht dan neem ik bijvoorbeeld een mini watermeloen voor mijn training van 500 gram. Hiermee krijg ik mijn koolhydraten binnen om flink te knallen, bevat het lekker veel vocht voor een goede waterhuishouding en zitten er stoffen in die helpen bij een goed herstel. 

Als de training meer gericht is op kracht dan neem ik een bakje soja yoghurt met een appel, wat suikervrije granola en rozijnen. Door het fruit krijg ik mijn koolhydraten binnen voor energie en de soja yoghurt levert eiwitten.

Wat is je tip voor aspirerend vegan sporters?

Zorg ervoor dat je je daadwerkelijk verdiept in wat je eet. Voeding is super belangrijk. Een goede sporter is niets zonder goed herstel. En met voeding kun je je herstel versnellen waardoor je prestaties omhoog gaan. Niemand zit namelijk te wachten op drie dagen spierpijn, een blessure of een uitgeput lichaam.
Tom zwarts op de roeimachine

OVER DE DIERENOVER DE DIEREN

OVER DE DIEREN

en hun jongen

ZONDER ZUIVELZONDER ZUIVEL

ZONDER ZUIVEL

voor gezondheid!

WAT EET/DRINK IK DAN?WAT EET/DRINK IK DAN?

WAT EET/DRINK IK DAN?

Alternatieven op een rijtje

PERSOONLIJKE VERHALENPERSOONLIJKE VERHALEN

PERSOONLIJKE VERHALEN

Lees hier ervaringen van anderen

  • Steun onze campagne voor de promotie van mens-, dier- en milieuvriendelijke zuivelalternatieven!  Steun onze campagne

    by