Paula IJzerman

Welke sport doe je?
Ik ben ultraloper (sinds 2010) en ik doe aan adventure-racen. Ultralopen is hardlopen in de bergen of op paden waar eigenlijk geen paden zijn. Deze races zijn regelmatig langer dan 100 km. Dit loop je vaak achter elkaar, maar soms ook meerdere dagen. Je loopt ook wel eens door moerassen, dat is over het algemeen behoorlijk nat, wat het hardlopen niet bepaald makkelijk maakt, maar wel heel erg leuk.

Adventure-racen doe je in etappes met een team, langs checkpoints, op verschillende vervoersmiddelen (lopend, fietsend etc) en volgens een kaart, die bij sommige races bijvoorbeeld gespiegeld of in een rare verhouding kan zijn. Over het algemeen duren deze races meerdere dagen. Het Nederlands kampioenschap is 2x 8 uur, het EK duurt een week en het WK is 10 dagen. Ik noem het graag buitenspelen voor gevorderden.

In Nederland race ik met een vrouw samen. Wij zijn al 3 jaar achter elkaar het sterkste vrouwenteam van Nederland.


Hoe lang ben je al veganist? Waarom?

Ik ben ruim 1 jaar volledig veganist, maar daarvoor was ik al een jaar of 7 vegetariër. Ik at geen vlees omdat ik het niet lekker vond en omdat de carbon footprint groot is. Hetzelfde gold voor vis. Het niet drinken van melkproducten was vanuit sport-perspectief prettiger, maar later voelde het ethisch ook veel beter om geen melkproducten te gebruiken. Na een keer meedoen met de vegan challenge ben ik langzaam maar zeker helemaal veganist geworden.

Wat is de prestatie waar je het meest trots op bent?
Ik heb een hele hoop leuke dingen gedaan, het finishen van de TDS is wel een van mijn favorieten. 2012 was een slecht jaar, het parcours was ontzettend nat, en slechts 55% van de deelnemers is gefinished. Ik was zelfs de enige vrouw van de 4 Nederlanders die gefinisht zijn. Ik had daarvoor een hele hele ernstige bloedarmoede gehad. Op zo’n manier terugkomen voelde dus extra geweldig.

Afgelopen jaar heb ik een race van 250 km uitgelopen. Ik heb er 60 uur over gedaan, ik weet niet eens zo goed meer hoe ik het gedaan heb, maar ik ben er wel ontzettend trots op.

Maar, waar haal je je proteïne vandaan?!
Wraps met hummus en noten. Dit is ook nog eens ideaal om mee te nemen, wat handig is als je zulke grote afstanden loopt. Je komt als vegan eigenlijk heel gemakkelijk aan je eiwitten. Je hoeft er eigenlijk niet op te letten, zolang je niet alleen maar sla eet. Proteïne moet ik overigens echt niet uit melk halen, want dat zorgt bij mij voor slijmvorming en eczeem.
Er zijn trouwens een behoorlijk aantal vegan hard- en duurlopers. Het bekendste voorbeeld is Scott Jurek. Hij is een raw vegan, ultraloper en de schrijver van het boek Eat and Run.


Wat eet je voor een training/voor een wedstrijd?

Ik moet vooral blijven eten. Ik geef de voorkeur aan vast voedsel, voor vezels en vitaminen. Iedere beginnende hardloper is vast wel bekend met de maagkrampen als je vlak na het eten gaat rennen. Ik krijg tegenwoordig geen last meer van mijn maag, als ik eet en hardloop, maar dat is iets wat je moet trainen.
In Wales heb je trouwens de Whels Vegan 3000, een race over al de 3000 voet bergtoppen van Wales. Op de verzorgingsposten heb je alleen maar vegan eten, heerlijk! Die race heb ik in 15 uur gelopen.

Wat is je tip voor aspirerend vegan sporters?
Maak je vooral niet druk druk over het feit dat je vegan bent. Geen gekke shakes of raar eten, dat is helemaal niet nodig!

v3k-copyright-steve-ashworth-15

OVER DE DIERENOVER DE DIEREN

OVER DE DIEREN

en hun jongen

ZONDER ZUIVELZONDER ZUIVEL

ZONDER ZUIVEL

voor gezondheid!

WAT EET/DRINK IK DAN?WAT EET/DRINK IK DAN?

WAT EET/DRINK IK DAN?

Alternatieven op een rijtje

PERSOONLIJKE VERHALENPERSOONLIJKE VERHALEN

PERSOONLIJKE VERHALEN

Lees hier ervaringen van anderen

  • Steun onze campagne voor de promotie van mens-, dier- en milieuvriendelijke zuivelalternatieven!  Steun onze campagne

    by