Karine Muijlwijk

Welke sport doe je?
Ik heb volleybal gespeeld, vanaf mijn 11e. Op mijn 17e ben ik het huis uitgegaan en in jeugd-oranje de olympische spelen gespeeld. Daarna heb ik ook nog in Jong Oranje gespeeld. Vervolgens heb ik bij Nederlandse clubs gevolleybald en daarna ben ik in Duitsland gaan volleyballen. Ik heb ook nog een jaar meegedaan met het Nederlandse landenteam. Op mijn 27e ben ik uiteindelijk gestopt bij het dat team. Ten slotte heb ik bij Wiesbahnen en Hamburg gespeeld, maar dat was eigenlijk al een soort van afbouwen.
Sinds 1 juni heb ik een vegan restaurant/lunchroom geopend in Hamburg. Mijn vriend werkt in een squashcentrum en daar hebben we het restaurant geopend, Innerluck. Ik zit dus nog wel een beetje in de sport ;-).

Hoe lang ben je al veganist? Waarom?

Sinds ongeveer drie jaar ben ik veganist. Nadat ik verschillende filmpjes uit de industrie had gezien was voor mij de beslissing duidelijk. Omdat je in een professioneel team zit is het moeilijk om gelijk te switchen, je eet natuurlijk ook met het team mee. Dit heb ik opgelost door vaak zelf eten mee te nemen, of ik vroeg de manager van mijn team om het hotel te bellen, zodat zij vegan eten konden regelen. Dat was soms echt een feestje en soms iets kariger. Natuurlijk kwamen er wel eens vragen uit het team, maar over het algemeen werd het heel gemakkelijk geaccepteerd.

Wat is de prestatie waar je het meest trots op bent?
Ik ben niet snel tevreden! Met volleybal maak je veel fouten en ik ben perfectionistisch. Een prestatie is natuurlijk altijd een teamprestatie.
In de Duitse competitie hebben we een wedstrijd gespeeld die we ontzettend slecht begonnen, maar die ik bijna eigenhandig heb omgedraaid. Op het laatst kreeg ik bijna alle ballen omdat ik bijna alles scoorde! Ook het scoringspercentage van 88% in mijn laatste wedstrijd met het NL-team is iets waar ik trots op ben.
Uiteindelijk vind ik dat de fans de wedstrijd maken, dus als je veel reactie krijgt van je fans is dat supercool!

Maar, waar haal je je proteïne vandaan?!
Ik heb het eigenlijk nooit berekend, maar ik krijg het makkelijk binnen. Bonen en mais is een goede combinatie, rijst met groente, tofu of tempeh, peulvruchten. The usual suspects dus. Normaal gevarieerd eten is eigenlijk genoeg. Ik maakte me eigenlijk meer druk over de andere vitaminen. Calcium en IJzer heb ik bijvoorbeeld meer op gelet. Maar als je eenmaal weet waar je het uit haalt is het eigenlijk makkelijk.

Wat eet je voor een training/voor een wedstrijd?
Gedroogde abrikozen nam ik vaak mee, omdat deze snelle suikers leveren. Met het team aten we vaak pasta voor een wedstrijd (waarbij ik mijn eigen prakje met saus en vega-gehakt had)

Wat is je tip voor aspirerend vegan sporters?

We weten dat met veganistische voeding de verzuring sterk verminderd, je hoeft dus minder te herstellen en te slapen. Uiteindelijk is het voor je lichaam dus beter.
Als je helemaal nieuw bent is het belangrijk om eerst goed uit te zoeken om wat je allemaal kunt eten: ‘Wat haal ik bij de supermarkt?’ ‘Wat kan ik makkelijk voor meerdere dagen koken?’ en natuurlijk moet je goed weten waar alle voedingsstoffen vandaan komen. Zorg dat als je met een team gaat sporten, je goed weet wat je zelf mee moet nemen en wat er bijvoorbeeld geregeld kan worden op locatie of in het hotel.

Karine Muilwijk in actie

OVER DE DIERENOVER DE DIEREN

OVER DE DIEREN

en hun jongen

ZONDER ZUIVELZONDER ZUIVEL

ZONDER ZUIVEL

voor gezondheid!

WAT EET/DRINK IK DAN?WAT EET/DRINK IK DAN?

WAT EET/DRINK IK DAN?

Alternatieven op een rijtje

PERSOONLIJKE VERHALENPERSOONLIJKE VERHALEN

PERSOONLIJKE VERHALEN

Lees hier ervaringen van anderen

  • Steun onze campagne voor de promotie van mens-, dier- en milieuvriendelijke zuivelalternatieven!  Steun onze campagne

    by