Zonder zuivel in 6 stappen

Je hebt besloten dat je geen zuivel meer wilt gebruiken, maar hoe doe je dat? Hieronder een stappenplan met tips. Je kunt dit rustig stap voor stap doen; in een keer alle stappen doorlopen kan natuurlijk ook.

Stap 1: Waarom zuivelvrij?

Bedenk voor jezelf waarom je het belangrijk vindt om geen zuivel meer te gebruiken. Is dit vanwege het gebruik van dieren, het milieu, je eigen gezondheid, de wereldvoedselproblematiek of misschien wel allemaal? Als je je beweegredenen helder voor ogen hebt, zal het gemakkelijker zijn zuivel te laten staan. Ook maakt dit het eenvoudiger om vragen van anderen over je nieuwe eetpatroon te beantwoorden. Misschien motiveer je zelfs wel mensen om met je mee te doen!

Stap 2: Dag koemelk, yoghurt en kaas!

Maak je laatste melkpakken of andere zuivel op (of geef ze weg) en koop geen nieuwe meer. Wil je wel graag melk blijven drinken of bijvoorbeeld kaas blijven eten? Dan is het nu tijd om de verschillende plantaardige alternatieven uit te proberen! In elke supermarkt is inmiddels wel sojamelk te koop, maar er is nog veel meer keus en er komt steeds meer bij. Choco-kokos-rijstmelk, haveryoghurt met bosbessensmaak, vegan kaas voor op de pizza, plantaardige melkpoeder voor in de koffie of gewoon ongezoete sojamelk, het kan allemaal. Naast smaakverschillen zijn er ook verschillen in wat er is toegevoegd qua vitamines en dergelijke. Plantaardige melk met toegevoegd calcium is bijvoorbeeld heel handig om in je calciumbehoefte te voorzien.

Stap 3: De schuilnamen van zuivel herkennen & vermijden

Zuivel zit helaas niet alleen in zuivelproducten, maar ook als ingrediënt (met allerlei verschillende namen zoals weipoeder, botervet, lactose) in bijvoorbeeld koekjes en sauzen. Omdat lactose en melkeiwit allergenen zijn, moeten ze duidelijk op de verpakking worden aangegeven. Ook als ingrediënten iets van melk bevatten, moet dit op de verpakking staan. Dit maakt het eenvoudig om snel te zien of in een product iets van zuivel zit. Steeds vaker maken producenten gebruik van het Vegan-logo, zeker bij biologische producten, of staat er op de verpakking dat het geschikt is voor veganisten. Dat is natuurlijk helemaal fijn. Daarnaast zijn er websites waar je kunt nagaan of producten compleet plantaardig zijn, zoals op onze eigen productenpagina, de vegan wiki van de Nederlandse Vereniging voor Veganisme en Gewoon Vegan. Je zult merken dat je steeds meer producten ontdekt die helemaal plantaardig zijn, er is keuze genoeg!

Stap 4: Bakken en koken zonder zuivel

Je hebt hierbij twee keuzes: zuivelproducten in een recept vervangen door een plantaardig alternatief of op zoek gaan naar recepten die sowieso al helemaal plantaardig zijn. Kijk voor plantaardige recepten eens op www.veganchallenge.nl. Bij recepten met koemelk of yoghurt kun je in principe elke plantaardige melk of yoghurt gebruiken. Hou hierbij wel rekening met welke plantaardige melk of yoghurt past bij het recept qua smaak (zoet/ongezoet) en structuur. Zo werkt opschuimen beter met soja- of amandelmelk dan met rijstmelk, en voor een hartige saus neem je uiteraard geen gezoete sojamelk met vanillesmaak.

Stap 5: Eten buiten de deur

Als je bij andere mensen gaat eten of uit eten gaat, is het handig om de kok van tevoren te informeren, tenzij je naar een restaurant gaat met plantaardige opties. Hiervan komen er gelukkig steeds meer. De meeste restaurant-koks zullen er geen probleem van maken en het juist een leuke uitdaging vinden. Als je bij iemand thuis gaat eten, kan dat wellicht anders zijn. Je kunt dan voorstellen samen te koken of samen een recept te kiezen. Ook kun je zelf een gerecht meenemen en dat uiteraard iedereen laten proeven. Zijn er in je omgeving weinig mensen die met veganisme bezig zijn of misschien zelfs wel mensen die hier negatief op reageren? Dan kan het fijn zijn om via Facebook of ‘in het echt’ contact te hebben met anderen die hier wel mee bezig zijn. Er worden regelmatig vegan potlucks en andere evenementen georganiseerd, welke je o.a. kunt vinden op de website Vegan Events. Leuk om mensen te ontmoeten en ook om recepten uit te wisselen!

Stap 6: Spread the word (and the food)!

Je leeft nu helemaal zuivelvrij, gefeliciteerd! Je hebt nu de mogelijkheid anderen te inspireren om ook eens zuivelvrij te eten. Dit doe je eigenlijk al automatisch, doordat je mensen laat zien en proeven hoe lekker en eenvoudig plantaardig eten en drinken kan zijn. Waarschijnlijk krijg je regelmatig vragen over je keuzes; een mooi moment om mensen te informeren!

OVER DE DIERENOVER DE DIEREN

OVER DE DIEREN

en hun jongen

ZONDER ZUIVELZONDER ZUIVEL

ZONDER ZUIVEL

voor gezondheid!

WAT EET/DRINK IK DAN?WAT EET/DRINK IK DAN?

WAT EET/DRINK IK DAN?

Alternatieven op een rijtje

PERSOONLIJKE VERHALENPERSOONLIJKE VERHALEN

PERSOONLIJKE VERHALEN

Lees hier ervaringen van anderen

  • Steun onze campagne voor de promotie van mens-, dier- en milieuvriendelijke zuivelalternatieven!  Steun onze campagne

    by